Un articol de Serban Crenganis.
In rapoartele Organizatiei Mondiale a Sanatatii privind cauzele mortalitatii globale se arata ca atunci cand vorbim despre accidente fatale sursa numarul unu a mortalitatii o reprezinta accidentele rutiere.
Intr-un studiu realizat in 2002, la nivel mondial, se arata ca oamenii au murit in razboaie in procent de 3,4% din total, in acte de violenta 10,8%, inec, otravire, incendii, caderi sub 8%. In ACCIDENTE RUTIERE 22,8%!
Avem sanse mult, nepermis de mult mai mari sa murim intr-un accident rutier decat daca ne inrolam in armata si participam la un razboi. (conform List of Wars 1990-202, Wikipedia, in 2002 erau in derulare peste 21 de conflicte armate in lume, printre care razboaiele din Afganistan, Cecenia, Algeria, Liberia, etc.)
Prognoza OMS este ca pana in 2020 impactul mortalitatii din accidente rutiere va creste cu 67%.
Sursa: World Health Organization Global Burden of Disease project, 2002, Version 1
Din acest studiu reiese ca cea mai periculoasa activitate in care suntem implicati majoritatea dintre noi este circulatia pe drumurile publice.
Un alt raport, de data aceasta american, (Nat. Vital Statistics Report, Vol. 50, USA) ne arata gradul de risc la care ne expunem atunci cand facem o deplasare terestra, exprimat prin numarul de decese survenite in 108 ore de expunere la activitatea respectiva.
Tot un raport american, realizat in 2008 de catre USA National Highway Traffic Safety Administration, ne indica principalele cauze ale accidentelor rutiere:
Cauzele principale ale accidentelor auto:
- Conducerea in stare de ebrietate: la fiecare 30 de minute o persoana moare in urma unui accident cauzat de consumul de alcool
- Curiozitatea: soferii incetinesc pentru a vedea ce se intampla
- Telefoanele mobile: soferii folosesc timpul alocat deplasarii pentru a da telefoane
- Oboseala la volan
- Distrageri datorate pasagerilor
- Admirarea peisajului
- Acordarea radioului
- Soferi imprudenti, soferi care conduc agresiv
Alte cauze ale accidentelor auto:
- Defecte ale vehiculului
- Sosele prost intretinute
- Semnalizari care nu functioneaza corect
- Alte probleme pe autostrada
In Romania, situatia este foarte asemanatoare. Principalele cauze ale accidentelor sunt cam aceleasi, desi suntem tentati ca noi sa nu punem soselele prost intretinute, semnalizari si defecte ale vehiculului la capitolul etc.
In realitate faptul ca avem drumurile pe care le avem, semnalizari si asa mai departe nu face decat sa fie un factor agravant in producerea accidentelor si de aici eterna constatare a angajatilor de la Brigada de Politie Rutiera: “cauza accidentului: Neadaptarea vitezei la condiitiile de drum” devine o axioma pe care trebuie sa o luam mult mai in serios.
Scaderea numarului de accidente rutiere nu va fi posibila fara schimbarea modului in care conducem, a atitudinii pe care o avem in trafic si a constientizarii posibilitatilor si limitarilor pe care le avem atat noi, oamenii, cat si vehiculele pe care le conducem.
Cursurile de conducere defensiva, preventiva si ecologica isi propun sa aduca in atentia celor care doresc sa scada expunerea propriei persoane, dar si a familiei sau a celorlalti participanti in trafic la riscul de a fi implicati intr-un eveniment rutier, bagajul fundamental de cunostinte si abilitati care prin aplicare practica sa ii ajute sa aiba calatorii cat mai sigure si mai placute.
Conducerea defensiva presupune practica, exercitiu, dar inainte de toate astea, deschidere spre a invata si a intelege ca atunci cand faci un lucru intr-un anumit mod de “20 de ani” nu inseamna automat ca este si corect sau ca nu este perfectibil.
Pentru a marca o evolutie, in orice domeniu, suntem datori sa invatam tot timpul, din toate sursele cu care ne intersectam in viata. Din orice experienta pe care o traim putem sa invatam ceva. Important este sa fim deschisi si dispusi in a accepta shimbarea.
Daca am invatat la scoala de soferi, cu nu stiu cat timp in urma, unele notiuni despre conducerea defensiva sau pur si simplu cum sa franam, cum sa schimbam treptele de viteza, cum sa intram intr-o intersectie sau cum cum sa abordam un viraj, nu inseamna ca nu mai avem nimic de invatat pe aceste teme.
Conditiile de trafic s-au schimbat, tehnologia inclusa intr-un autovehicul s-a schimbat, legislatia s-a schimbat si se vor schimba in continuare. De aceea pentru a ne pastra un mod de a conduce defensiv trebuie sa invatam in continuare si sa fim in permanenta adaptati timpurilor pe care le traim.
Participarea la un curs de conducere defensiva nu garanteaza 100% ca nu veti mai fi implicati intr-un evenimet rutier, dar cu siguranta va va ajuta sa reduceti gradul de risc la care sunteti oricum expusi atunci cand sunteti in trafic.ACCIDENTE RUTIERE