Un articol de Razvan Manolescu.
Pentru a avea un concediu perfect asteptarile dumneavoastra trebuie sa fie depasite si asta inca de cand porniti la drum. Placerea de a conduce si de a fi alaturi de familie sau cei dragi in perfecta siguranta si cu certitudinea ca destinatia vizata va fi atinsa fara probleme sunt primele note care vor da tonul intregii vacante.
Asadar verificarea starii autovehiculului, pe langa faptul ca reprezinta in sine un factor de responsabilitate a celui care urmeaza a fi sofer, este si o prima conditie a reusitei calatoriei planificate.
Ca sfat general, in timpul inspectiei pe care o veti face, ar trebui sa aveti la indemana un formular de verificare pe care sa puteti bifa sau face acele remarci care se pot dovedi foarte utile intr-o discutie ulterioara cu un specialist din service. Acest formular/lista de verificare va va ajuta sa faceti o inspectie a vehiculului astfel incat sa nu omiteti vreunul dintre aspectele care ulterior s-ar putea dovedi esential in atingerea dezideratului “o vacanta perfecta”.
Sa incepem!
Pasul 1 – Operatiuni de verificare care pot fi executate de proprietar
Aici sunt descrise acele operatiuni simple de verificare la indemana proprietarului, dar si acele operatiuni pe care proprietarul ar putea sa le execute singur.
1.1. Sub capota motorului. Atentie toate verificarile se fac cu autovehiculul situat pe o suprafata plana si orizontala, motorul oprit si rece, frana de mana actionata.
1.1.1. Verificarea nivelului de ulei: Cu autovehiculul parcat pe teren drept, orizontal, se scoate joja de ulei si se verifica nivelul. In cazul in care nivelul este la limita inferioara a marcajului sau sub acesta, trebuie sa completati cu ulei pana la jumatatea intervalului dintre cele doua marcaje (inferior si superior).
Atentie! Uleiul de completare trebuie sa fie de acelasi tip ca cel existent in motor. Nu este indicat sa folositi alt ulei, sau daca nivelul este mult inferior nivelului minim atunci completati numai cu ulei din aceeasi categorie de fabricatie (mineral sau sintetic) si aceeasi gama de vascozitate. De prferat pe perioada de vara sa utilizati uleiuri cu vascozitate mai mare sau din cele care isi pastreaza vascoziatea pe o plaja mai larga de temperaturi (gasiti detaliile necesare inscriptionate pe recipient).
Posibile probleme:
a. Uleiul foarte opac cu o culoare neagra: trebuie schimbat.
b. Pe joja se constata prezenta unei spume albicioase: posibila neetansare la busonul de umplere cu ulei care a condus la formarea unui condens de apa. Uleiul trebuie schimbat.
c. Nivelul de ulei este peste limita superioara iar daca mirosim joja aceasta miroase a carburant (benzina sau motorina): Uleiul trebuie schimbat. Se recomandă verificarea corectitudinii alimentarii cu carburant a motorului si a gazelor de esapament intr-un atelier specializat.
1.1.2. Verificarea nivelului lichidului din vasul de expansiune al instalatiei de racire. Acesta trebuie sa fie situat intre marcajele minim si maxim inscriptionate pe vas. Nu completati decat daca lichidul este transparent, iar pe interiorul vasului nu exista depuneri. Completarea se face numai cu acelasi tip de lichid sau cu apa distilata, insa in acest ultim caz inainte de sezonul de iarna trebuie verificata temperatura de congelare a lichidului.
1.1.3. Verificarea nivelului din vasul cu lichid de frana: idem 1.1.2.
1.1.4. Verificarea nivelului lichidului din vasul de servodirectie: idem 1.1.2.
1.1.5. Umplerea vasului cu lichid de spalat parbrizul. Este indicat sa-l umpleti cu un lichid care spala si insecte. Iar pentru iarna este absolut necesar sa puneti un lichid care nu ingheata.
1.1.6. Verificarea conexiunilor la acumulator. Se verifica fermitatea prinderilor, iar in jurul bornelor sa nu existe depuneri de saruri. Daca la nivelul acumulatorului constatati un miros de acid (intepator si dulceag) sau depuneri de saruri în jurul bornelor ar trebui sa va adresati unui atelier specializat pentru controlul nivelului de lichid din acumulator, starii acestuia si al gradului de incarcare cu curent.
1.1.7. Verificarea etanseitatii furtunelor (in special etanseitatea furtunului de alimentare a servodirectiei si cel al intercoolerului sau aftercoolerului).
1.1.8. Dupa inchiderea capotei verificati stergatoarele de parbriz si curatati lamelele stergatoare. Curatarea se face cu o carpa umezita in lichid de spalare. Atenţie: in timpul unei stationari mai indelungate la soare este indicat ca stergatoarele sa fie ridicate de pe parbriz.
1.2. Iluminare exterioara. Atentie aceste verificari se fac cu motorul pornit, masina scoasa din viteza si asigurata.
1.2.1. Verificarea semnalizarilor: se apasa butonul de avarie si se vizualizeaza functionarea tuturor lampilor de semnalizare intermitenta (de schimbare a directiei de mers).
Posibile defectiuni:
Siguranta arsa (in cazul in care nu functioneaza doua sau trei dintre becurile de pe aceeasi parte). In acest caz se poate schimba siguranta, insa de preferat ar fi o vizita la un atelier specializat deoarece aceasta poate fi si cauza unui scurt-circuit.
Bec ars. In acest caz se schimbă becul cu unul similar (aceeasi putere si forma).
1.2.2. Verificarea luminilor de pozitie: se porneste motorul si se actioneaza levierul de iluminare a pozitiei. Se vizualizeaza functionarea in fata si in spate a functionarii corecte a becurilor de pozitie.
Posibile defectiuni: idem 1.2.1.
1.2.3. Verificarea luminilor de intalnire (faza scurta): idem 1.1.2., cu levierul de iluminare in pozitia faza de intalnire.
1.2.4. Verificarea luminilor de drum (faza lunga): idem 1.1.2., cu levierul de iluminare in pozitia faza de drum.
1.2.5. Verificarea farurilor de ceata: idem 1.1.2. si actionarea butonului de faruri de ceata.
1.2.6. Verificarea lampilor de stop: Cu motorul pornit se apasa pe pedala de frana. Toate cele trei lampi trebuie sa ilumineze. Se repeta operatiunea si cu luminile de intalnire aprinse.
Posibile defecţiuni: Idem 1.2.1., in plus unul sau mai multe becuri din lampa stop sau luminile de pozitie se sting (ar trebui sa functioneze toate). In acest ultim caz unul sau mai multe dintre firele de legare la masa nu este corect legat sau s-a oxidat. De preferat ar fi sa va adresati unui service autorizat.
1.2.7. Verificarea becurilor de stopuri ceata: idem 1.1.6., in plus se verifica si cu stopurile, apoi si cu stopurile si iluminarea de pozitie in functiune.
1.3. Verificari in habitaclu cu motorul pornit si autovehiculul in stationare
1.3.1. Verificarea stingerii tuturor becurilor de avertizare si control de la bord dupa pornirea motorului
1.3.2. Verificarea iluminarii interioare a habitaclului.
1.3.3. Verificarea functionarii stergatoarelor de parbriz si a instalatiei de spalare. Se va verifica ca jetul de lichid sa fie dispersat corect pe parbriz si eventual pe luneta. Durata de viata a lamelelor stergatoare este in stransa legatura cu calitatea umectarii efectuate de instalatia de spalare.
1.3.4. Verificarea instalatiei de ventilare – aer conditionat.
Posibile defecte:
Ventilarea nu functioneaza – posibil siguranta arsa.
Ventilarea nu este eficienta – posibil filtrul de polen / habitaclu colmatat. La unele modele proprietarul poate efectua singur schimbarea filtrului. Un filtru curat va asigura sanatatea aerului inspirat.
Aerul nu este rece la cateva minute de la pornirea compresorului – posibil lipsa de agent termic in instalatia de aer conditionat.
1.4. Verificare in mers.
Atentie aceste verificari se fac la viteza mica (sub 30 km/h) cu geamurile deschise si intr-o zona sigura din punc de vedere al traficului rutier, de preferat intr-un spatiu privat inchis circulatiei publice.
1.4.1. Verificarea eficientei franarii de urgenta.
La franare brusca pe linie dreapta autovehiculul trebuie sa ramana pe traiectorie rectilinie. Nu trebuie sa se auda zgomote de frecare, fluieraturi sau zgomote de tip “fier pe fier”.
1.4.2. Verificarea eficientei sistemului de amortizare.
Se realizeaza viraje scurte (diametrul de intoarcere de 10 m si viteza de maxim 20 km/h) in care nu trebuie sa se auda “scartait de roti”.
Este posibil ca eficiena sistemului de amortizare sa fie redusa sau unghiurile rotilor directoare sa fie defectuoase. In acest caz se recomanda o vizita la service.
1.4.3. Atacarea voita a unor denivelari (gropi de dimensiuni mici) la viteze mici de delasare (20 km/h).
Nu trebuie sa se auda zgomote suspecte de metal pe metal sau autovehiculul sa-si schimbe traiectoria in sens contrar actionarii volanului.
Posibil jocuri in sistemul de directie.
1.5. Verificari la statia de alimentare cu carburant
1.5.1. Verificarea presiunii în anvelope. Nu uitati de roata de rezerva!
1.5.2. Verificarea starii anvelopelor. Acestea nu trebuie sa aiba urme de taieturi pe talon, uzura sa fie uniforma si in limitele admise (de preferat ca inaltimea canalelor sa fie de minim 5 mm). Nu uitati sa echipati autohehiculul cu anvelope adaptate sezonului in care va aflati.
1.5.3. Verificarea etanseitatii busonului de alimentare cu carburant.
1.5.4. Verificarea trusei medicale si a stingatorului de incendiu (daca sunt in termenul de valabilitate), a triunghiului reflectorizant si a vestei reflectorizante.
1.5.5. Verificarea existentei unei truse de becuri si de sigurante electrice.
1.6. Sfaturi utile pentru pregatirea si desfasurarea calatoriei.
1.6.1. Ce nu trebuie sa va lipseasca din trusa de calatorie:
– Manusi de lucru
– Fulgarin sau pelerina de ploaie cu gluga
– Lanterna
– Harta rutiera si turistica /GPS
– Batiste umede
– Un pled sau un covoras (eventual impermeabil ca cel pentru cort)
– Sufa de remorcare
1.6.2. Cum alegeti ruta de deplasare.
Alegeti rute lejere, eventual intrebati pe cineva care a efectuat de curand acel traseu.
Evitati orele de aglomeratie prin programarea corecta a plecarii si a pauzelor.
Incercati sa nu va grabiti, alocati-va timp si pentru scurte opriri in care sa admirati peisajul. Sunteti in concediu!
Vizitati locurile turistice din apropierea traseului, mai ales daca veti constata ca la acea ora traficul a devenit mult mai aglomerat.
1.6.3. Cum este recomandat sa procedati in trafic.
Pastrati o distanta mai mare fata de vehiculul din fata. Sa nu uitati ca masina dumnevoastra este mai incarcata ca de obicei si prin urmare mai grea, iar spatiul de franare necesar va creste corespunzator.
Nu accelerati brusc, aceasta ducand la un consum suplimentar de combustibil si cresterea nivelului de poluare.
Schimbati în treapta de viteza corespunztoare pentru a metine turatia in limitele economice recomandate de producator.
Utilizati cu precadere frana de motor atat pentru economia de carburant cat si pentru protejarea elementelor de franare, dar si pentru confortul pasagerilor.
Daca treceti printr-o zona unde s-a format apa pe carosabil, imediat utilizati usor frana de serviciu pentru a usca elementele de franare (discuri, placute, tamburi, ferodouri), astfel incat dupa aceea frana sa poata fi eficienta.
Nu bruscati directia deoarece aceasta este neplacut, in special pentru pasagerii din spate si implica si un risc crescut de derapaj.
1.6.4. Cum procedam la un popas
Nu opriti imdeiat motorul. Lasati-l sa mearga pentru 30 secunde.
Verificati ca anvelopele sunt egal umflate iar jantele nu prezinta deformari. Asigurati-va ca rotile nu sunt fierbinti (atentie, nu puneti mana pe discuri, acestea cu siguranta sunt fierbinti).
La plecare porniti motorul si abia dupa cateva secunde cuplati cutia de viteze.
Capitolul 2 – Recomandari de pegatire a autovehiculului in functie de vechime.
Anumite operatiuni trebuiesc efectuate periodic conform manualului producatorului. In general aceste operatiuni trebuiesc efectuate chiar daca numarul de kilometri parcursi este mai mic decat cel recomandat in planul de revizie deoarece elementele chimice din compozitia anumitor elemente se altereaza.
2.1. Sistemul de directie
Lichidul de servodirectie trebuie in general schimbat la 2-3 ani.
Coloana de directie trebuie gresata la 2-3 ani.
Bucsile si elementele de cauciuc trebuiesc schimbate la 5-6 ani.
2.2. Lichidele sistemului de racire si ale franei trebuiesc schimbate la 3-4 ani.
2.3. Amortizoarele trebuiesc schimbate la 4-5 ani, in special cele de pe trenul anterior.
2.4. Instalatia electrica trebuie verificata la 2 ani.
2.5. Uleiul de transmisie din cutia de viteze si unde este cazul din diferential trebuie schimbat la
maxim 2 ani.
2.6. Anual trebuie verificata cureaua de distributie si cea de accesorii.
2.7. Eficacitatea injectoarelor trebuie verificata la 2-3 ani.
2.8. Sistemul de recirculare a gazelor (EGR) si a tobei catalitice trebuiesc verificate la 2 ani.
Va dorim drum bun, o calatorie fara evenimente neplacute si vreme frumoasa!