Un articol de Mircea Visan.
“De ce trebuie sa trec intr-o treapta inferioara de viteza cand cobor un deal? De ce nu e bine sa folosesc timp indelungat frana de serviciu la coborarea unei pante? Ce e cu panourile alea mari de pe DN1 in care tot repeta sa folosim frana de motor?”
Sunt doar cateva intrebari pe care le primim la cursurile de conducere defensiva. Poate parea amuzant, dar multi oameni nu cunosc importanta franarii de motor. Sunt destui care spun ca au vazut panourile de pe drumurile in panta, dar n-au stiut niciodata la ce se refera si prin urmare au folosit in continuare frana de serviciu.
Conducerea defensiva presupune si folosirea franarii, in anumite conditii, cu ajutorul motorului.
Ce se intampla atunci cand coboram o panta lunga folosind frana de serviciu? Evident vom tine pedala de frana apasata o perioada relativ mare de timp. Asta inseamna ca placutele de frana vor freca pe discul de frana, incercand sa reduca viteza de deplasare a masinii, pentru un timp indelungat. Astfel suprafata de contact dintre placute si disc se va supraincalzi si gradul de aderenta dintre cele doua suprafete va scadea.
De aici avem deja o scadere a eficientei sistemului de franare cauzata de supraincalzire. Acest fenomen se numeste oboseala a sistemului de franare, sau “fading” pentru entuziastii limbii engleze.
In mod instinctiv atunci cand vom simti ca pedala de frana devine mai “moale” si masina nu isi va mai reduce viteza asa cum dorim noi, vom apasa mai tare pe pedala de frana pentru a compensa neajunsul. Si cu aceasta nu vom face decat sa agravam situatia. Temperatura va creste in continuare scazand aderenta, dar se va transmite si mai departe in sistemul de franare si va supraincalzi lichidul de frana. Din acest moment eficienta sistemului de franare va scadea brusc pentru ca in lichidul de frana vor aparea bule de gaz (va fierbe) care vor face ca acesta sa-si piarda caracteristica de incompresibilitate si deci sa nu mai fie capabil sa transmita forta necesara catre placutele de frana.
De aici incolo sistemul de franare va pierde eficienta si din cauza frecarii placute/disc si din cauza lichidului de frana. Practic, aproape vom ramane fara frana.
Totusi efectul de “fading”, desi are efecte negative, are si o parte pozitiva si anume ne avertizeaza ca in curand vom ramane fara frane. Fiind premergator vaporizarii lichidului de frana, va functiona ca un semnal de alarma care ne atentioneaza sa luam masuri.
Conducerea defensiva se bazeaza mult pe preventie, asa ca pentru a nu ajunge intr-o astfel de situatie trebuie sa conducem preventiv si sa folosim frana de motor, sau cand este necesara si interventia franei de serviciu sa nu o actionam continuu pentru perioade lungi de timp. Decat sa tinem piciorul pe pedala de frana usor apasat dar continuu, mai bine apasam de mai multe ori mai ferm. In intervalul dintre apasari vom da ragaz sistemului de franare sa se raceasca putin.
Si pentru ca folosind frana de motor reduceti semnificativ uzura sistemului de franare veti reduce si poluarea, veti scadea si costurile de intretinere si explotare a masinii.
Conduceti defensiv, conduceti ecologic si economic!
[…] că poate suna plictisitor și cicălitor, ca vocea instructorului de condus, dar frâna de motor e cea mai inteligentă metodă de frânare pe suprafețele alunecoase și funcționează inclusiv […]