Un articol de Serban Crenganis
Mai este nevoie de asa ceva, de un astfel de articol? Oricine ar dori sa inteleaga cateva fenomene sau sa afle cate ceva despre preventia rutiera sau conducerea preventiva are la dispozitie arhiva imensa de resurse a internetului. Asta, asa doar pentru a aminti o singura directie de informare, mai sunt multe altele.
Judecand dupa buletinele de stiri putem spune fara urma de ezitare, categoric DA! Toate televiziunile sau marea lor majoritate au facut din buletinele de stiri o insiruire de drame, un bilant al tragediilor de pe soselele tarii. Ai impresia ca traim intr-o veritabila cursa a mortii. Un accident soldat cu trei morti si doi raniti pe DN1a, doua masini distruse si patru raniti grav pe E583, un microbuz cu 11 pasageri a intrat in coliziune cu un camion, sapte morti si 4 raniti grav, … In fiecare zi aceleasi vesti groaznice.
Suntem destul de in urma la capitolul actiuni de promovare a conduitei preventive la volan, implicarea autoritatilor in actiuni de informare nu este nici pe departe energica, iar educatia rutiera a maselor este intr-un proces evolutiv mai lent decat constructia autostrazilor. Daca asa ceva este posibil.
Nu intentionez sa fac un top, o ierarhie a celor mai importante reguli de conducere preventiva si nici un tratat exhaustiv, infumurat si elitist. Nu-mi propun sa “dau lectii” nimanui si subliniez asta cunoscand hipersensibilitatea orgoliului popular cand vine vorba de conducerea automobilului. Pur si simplu voi pune laolalta cateva idei despre care cred ca au un potential bun de a mai calma avalansa (multimea) dede accidente si poate de a salva cateva vieti.
Atitudinea si bunul simt. Sau “ce tie nu-ti place, altuia nu-i face”. Politetea in trafic este un factor ce poate sa ne ajute sa diminuam incidentele rutiere. Atunci cand vedem ca cineva a gresit, daca putem sa-l ajutam sa iasa din incurcatura ar fi bine sa o facem. Claxonatul, amenintarile si semnele obscene nu vor face bine nimanui. Sunt multi cei care intra in panica si reactioneaza gresit la un astfel de factor de stres. De cealalta parte cel care a gresit ar trebui sa inteleaga ca i-a jenant pe ceilalti, ca a scapat de accident prin bunavointa lor si prin urmare nu ar trebui sa considere ca acea manevra a avut succes si sa o repete si alta data.
Sunt multe de spus pe tema asta. Sa-i ajutam pe cei care vor sa ne depaseasca sa o faca in cel mai scurt timp, sa-i lasam pe cei care s-au angajat intr-o depasire riscanta sa reintre in coloana. Putem face asta fara sa consideram ca orgoliul nostru a fost ranit, dar si cel care a fost lasat sa depaseasca ar trebui sa-si stearga zambetul superior si sa reevalueze situatia.
Sa aplicam regula fermoarului in traficul aglomerat, sa nu ne mai infigem cu disperare in putinul spatiu pe care un sofer prudent l-a lasat intre el si masina din fata, obligandu-l astfel sa franeze si sa ne faca loc.
Sa semnalizam intentia de a schimba banda si subliniez intentia, intrucat chiar si din cei care folosesc semnalizatoarele sunt multi care o fac in acelasi timp cu actionarea volanului sau chiar dupa. E ca si cand nu ai semnaliza deloc.
Sa nu mai conducem doar pe banda de la axul drumului si sa-i apostrofam apoi pe cei care ne depasesc prin dreapta, sa nu mai folosim farurile si stopurile de ceata cand afara este senin “sticla”, sa nu mai rulam calcand marcajul de separare al benzilor, sa pastram o distanta rezonabila fata de biciclisti atunci cand ii depasim, sa …..
Atentia si anticiparea traficului. Conducerea unui vehicul presupune multa atentie asupra drumului pe care-l urmezi, dar pentru a conduce preventiv este nevoie si de o anticipare a dinamicii traficului, ceea ce implica ceva mai mult decat atentie. Putem preveni multe situatii periculoase daca suntem atenti si intelegem ce intentii au ceilalti soferi. De exemplu daca a treia masina din fata franeaza, nu are sens sa acceleram. Sau daca un sofer care se apropie de o intersectie franeaza, nu are sens sa ne angajam intr-o depasire pentru ca s-ar putea sa vireze stanga si a uitat sa semnalizeze sau a vazut un copil care trece strada fara sa se asigure.
Suntem in tara in care inca putem sa ne asteptam la cate o surpriza dupa fiecare viraj si in fiecare sat prin care trecem. Tot aici putem sa ne gandim ca nu are sens sa acceleram foarte tare la urcarea unui deal. Dupa coama sa poate fi o caruta pe care nu o vom putea evita sau o vom evita cu greu stiind ca imediat dupa trecerea coamei aderenta pneurilor la asfalt va fi redusa, asta fara sa punem la socoteala reactia intarziata provocata de elementul surpriza.
Depasirile pe timp de noapte sunt mai periculoase si pentru ca vedem masinile care vin din fata mai aproape decat sunt in realitate si nu intram in depasire. Dupa cateva momente realizam realitatea si intram in depasire cand este deja cam tarziu.
Dupa ce accidentul s-a produs, pentru victime nu mai conteaza cine a gresit si cine a avut dreptate.
Viteza si conditiile de drum. Ce inseamna “nu a adaptat viteza la conditiile de drum” sau “pastrarea distantei pana la limita evitarii oricarui pericol”? Din punct de vedere al conducerii defensive inseamna, foarte simplu sa rulezi cu viteza care iti va permite sa franezi si sa opresti in siguranta in distanta pe care o vezi. De exemplu, daca mergi pe ceata si vezi in fata doar 50m de sosea, ar trebui sa rulezi cu o viteza care sa-ti permita sa opresti oricand masina in maxim 50m.
Franarea la coborare trebuie facuta mai devreme pentru ca trebuie invinsa si gravitatea iar rotile nu mai au aderenta maxima pentru ca nu mai apasa pe sol la fel ca pe plan orizontal.
La un viraj de stanga ar trebui sa reducem viteza mai mult decat la un viraj de dreapta, daca tinem cont de panta transversala constructiva a drumului realizata pentru drenarea apei.
In conditii de vreme rece ar trebui sa reducem viteza la trecerea peste un pod. Este posibil sa fie polei chiar daca pe sosea este uscat. Pamantul este mai cald si poleiul poate fi topit, dar pe pod nu mai are cine sa emane aceasta caldura si poleiul ramane.
Ca stimul pentru a conduce preventiv poate este util sa stim ca noaptea, desi densitatea circulatiei este redusa, numarul de accidente este mai mare decat ziua. Aviz celor care isi planifica deplasarile noaptea pentru ca nu este circulatie si considera ca pot merge cu viteza mai mare.
La coborarea unei pante este bine sa folosim frana de motor sau sa lasam masina sa ruleze cu schimbatorul in pozitia neutra? De suficient de multe ori am auzit sustinandu-se varianta cu “punctul mort”. O consider gresita din cateva motive: vom avea o siguranta mai buna a manevrabilitatii masinii intrucat aderenta pneurilor la asfalt creste in frana de motor fata de rularea libera, consumul de carburant scade in frana de motor fata de rularea la ralanti, uzura elementelor de franare scade la frana de motor fata de rularea in punctul neutru si reducerea vitezei cu frana de serviciu.
La conditiile de drum ar trebui sa vorbim si despre drumuri, dar nu pot spune decat ca soselele noastre ar trebui sa fie un stimul in plus in a ne mobiliza sa ne dezvoltam abilitatile de conducatori auto pentru a ne creste sansele unei calatorii reusite.
Cunoasterea legii. In orice joc daca vrei sa castigi trebuie sa cunosti regulile. In conducerea unui autovehicul este cu atat mai important cu cat nu ai la dispozitie decat o singura viata si dupa ce o pierzi nici nu mai poti sa reincarci jocul si sa o iei de la capat.
Am intalnit multi soferi, chiar din cei profesionisti, care la simplul exercitiu de a rezolva un chestionar de legislatie nu reusesc mai mult de cateva puncte.
Revizuirea legislatiei rutiere dupa ce ai cativa ani de practica este chiar interesanta pentru ca iti ofera alta perceptie si o mai buna si usoara intelegere data tocmai de experienta acumulata.
Cunoasterea masinii si a propriei persoane. Daca vrei sa conduci defensiv este important sa-ti cunosti masina si pe tine insuti. Este important sa cunosti posibilitatile si limitarile ambilor pentru a optimiza functionarea acestui ansamblu om-masina.
Sunt multi care spun ca nu e nevoie sa aiba cunostinte tehnice pentru a conduce o masina, ca doar nu trebuie sa fi mecanic. Asa este, au dreptate nu trebuie sa fii mecanic. Dar daca vrei sa-ti cresti sansele de supravietuire, e bine sa ai macar habar de cateva notiuni elementare despre functionarea dotarilor de siguranta ale masinii tale. Daca tot le ai e bine sa le folosesti corect si astfel sa beneficiezi de maxim de eficienta.
Nu este de ajuns sa ai o masina foarte scumpa pentru a fi sigur ca nu ti se poate intampla nimic. Daca nu stii cum sa franezi de urgenta astfel incat sistemele de asistenta a franarii sa intervina prompt, daca nu stii care sunt limitarile sistemelor de asistenta si control al stabilitatii, daca nu stii ce este fenomenul de acvaplanare si cand se produce vei putea avea mari surprize pentru ca iti vei prepara masina luxoasa si sportiva cu cele mai late anvelope posibile si vei alerga cu o viteza furibunda chiar daca afara ploua si temperatura este aproape de limita inghetului.
Multe din accidentele grave pe care le vedem la stiri se produc cu masini puternice conduse imprudent. Soferii acelor bolizi ultramoderni cad in plasa intinsa de sentimentul de siguranta pe care masina il ofera si trec astfel cu usurinta peste limitele simple, banale, stabilite din timpuri de mult apuse, ale fizicii.
Nu mai vorbim despre dimensiunile de gabarit si zonele de trecere a rotilor.
In plus este important sa ne cunoastem propriile posibilitati si limitari astfel incat sa nu ne plasam singuri in afara zonei noastre de siguranta. Numai noi stim care este bioritmul nostru, cand suntem cel mai in forma pentru a face fata la stimuli multipli si a gestiona situatii limita, cat de repede obosim, cand trebuie sa facem o pauza, cat de bine vedem si cum ne adaptam vederea pe timp de noapte, ce reflexe avem si cat de bine suntem antrenati sa luam decizii rapide, etc.
Cunoscand toate aceste lucruri si alte cateva pe care nu le-am mentionat vom fi mai in masura sa decidem corect actiunile pe care le vom face, sa alegem drumul sau mijloacele de deplasare care sa ne confere o calatorie sigura si placuta.
Conducerea preventiva desi implica o anume doza de experienta practica si exercitiu nu se rezuma la aceasta. Nivelul cunostintelor teoretice este si el important, ne pune in garda dar ne poate oferi si solutia, nu elimina experienta practica, dar ne ajuta sa o dobandim mai usor si mai profund.
Ma voi opri aici pentru ca asa cum am mentionat si la inceput nu intentionez sa scriu un tratat ci doar sa incerc sa starnesc putina curiozitate si poate putina dorinta de a afla mai mult si prin asta sa aduc macar un milimetru de avans in kilometri pe care ii mai avem de parcurs in materie de educatie rutiera, conducerea preventiva, preventiva si de fapt in siguranta deplasarii pe sosele. Astea pe care le avem.
“Franarea la coborare trebuie facuta mai devreme pentru ca trebuie invinsa si gravitatea iar rotile nu mai au aderenta maxima pentru ca nu mai apasa pe sol la fel ca pe plan orizontal.”
Trebuie invinsa gravitatia, nu gravitatea. Dar in rest, un articol foarte interesant. A fost o lectura placuta. Multumesc